- その他
(公財)渡邉財団 第7回渡邉利三国際奨学金募集
海外の大学・研究機関(ランキングの高い大学・一流の研究機関など)で学びたいという高い志を持ち、 最先端若しくは将来貢献度の高い科学・技術・医療分野の研究を目指している大学院生・研究者等(研究機関在籍者)の生活費の支援(給付型:返済義務なし)を目的とするもの。
- 公募期間
- 2026年2月20日 (金) 締切
- 公募元名称
-
公益財団法人 渡邉財団
- 分野
-
その他
- カテゴリー
-
その他
- 助成(賞)金の金額(総額)
- 奨学金 月額20万円(給付型~返済義務なし)最大10ヶ月間
- 備考
-
◆採用人数:15名程度
◆奨学金:助成総額:3000万円
月額20万円(給付型~返済義務なし)
【最低 6ヶ月間(総額120万円)~最大10ヶ月間(総額200万円)】-
・留学先での生活費として支給します。原則として、返済の義務はありません。
-
・留学期間に応じて最大10ヶ月間の奨学金が支給されます。
-
・留学開始月に支給総額を一括で支給いたします。但し、留学開始月が2026年8月以前の場合は、8月に支給いたします。
-
・振込口座は、日本国内の口座に限定しています。
- ◆募集期間:2025年11月1日~2026年2月20日
- ◆応募資格 以下の条件を全て満たす者とします。
-
-
①留学開始月が2026年4月~2027年3月までの方で、留学期間が6ヶ月以上の方。
※募集期間内に、既に留学している方は対象外となります。 -
②日本国内の大学または研究機関に在籍している日本国籍で40歳以下の大学院生・研究者・教員等で、海外の大学や研究機関への留学(研究)が概ね決定している留学予定者
※学部生は原則対象外ですが、大学院進学内定者は対象となります。 -
③科学・技術・医療等の分野において、最先端若しくは将来貢献度の高い研究を目指し、研究終了後は留学経験を活かして国(主に日本国)や社会に貢献できる方。
-
④学業・語学・人物ともに優秀であり、生活費の援助が必要とされる方。
-
◆応募方法
当財団ホームページからオンラインで申請してください。
申請方法の詳細は「オンライン申請ページ」をご確認ください。
◆提出書類
以下の資料をPDF等のデータ形式で提出してください。
資料の提出がない場合は、減点の対象になることがあります。-
①申請書
申請書は、ホームページに掲載している最新の様式を使用してください。また、申請書作成の前に「申請書記載要領」を必ずお読みください。 -
②顔写真(JPG等デジタルデータ)
-
③研究計画書
研究計画書は、ホームページに掲載している最新の様式を使用してください。 -
④学業成績証明書(大学学部成績証明書は必須)
-
⑤英語能力を示す書類(TOEFL,TOEIC,IELTSなどの成績証明書等)
-
⑥直近の年間所得証明書(収入がない場合は非課税証明書)
-
⑦指導教授等推薦状(書式自由:申請者の学業、研究内容、人物、将来性について所見を記載してください。署名捺印要。)
-
⑧留学先受入証明書(留学先のアクセプタンスレター等)
(注意事項)
-
※「①申請書」「③研究計画書」は最新の指定様式をダウンロードしてください。記入欄が不足する場合は行を追加するなど、自由に書式を変更してください。
「①申請書」と「③研究計画書」はそれぞれA4版3ページ以内を目安に作成してください(但し、ページ数が若干オーバーしたとしても減点の対象とはなりません)。 -
※⑧留学先受入証明書の入手が困難な場合は、受入内定の事実を確認できる留学先からの文書(E-mail 可)を提出してください(留学先の機関名、指導教授名、留学(受入)期間が明記されていること)。
-
※留学先が変更となる場合は、「変更理由書(書式自由)」と新たに「③研究計画書」「⑦指導教授等推薦状」「⑧留学先受入証明書」を提出してください。
◆報告書提出・給付期間中に実施した研究成果や留学先での活動内容を「海外留学活動報告書」に記載して、給付期間が終了した翌月末までに提出してください(E-mailにてPDF形式でお送りください)。-
・「海外留学活動報告書」に留学先の指導教授の署名(サイン)が必要となります。
-
・ご提出いただいた「海外留学活動報告書」は、ご本人の同意を得たうえで、本財団の会報誌、ホームページに掲載することがあります。
-
・留学中の研究成果は、できるだけ早い機会に学会や学会誌等への発表によって、公開されることを期待します。その場合、当財団の支援を受けた旨を必ずご記載のうえ、別刷り等を当財団にご送付願います。
-
◆留意事項
-
以下の事項に該当する場合は、奨学金の返還を求めることがありますので、ご留意ください。
-
①実際の留学期間が、奨学金支給対象となった留学期間に満たなかった場合(在籍する留学先からの除籍、病気等の事由、その他の理由)
-
②指導教授等から就学または研究の継続に不適合と認められた場合
-
③提出書類に事実と相違する内容が記載された場合
-
④奨学金を生活費以外に使用した場合
-
⑤当財団の奨学生としてふさわしくない行為があった場合
-
-
詳しくはHPをご確認ください。
◆お問い合わせ先
〒810-0001 福岡県福岡市中央区天神1-13-17公益財団法人 渡邉財団 事務局
TEL:092-724-3605 FAX:092-724-3690
E-mail:info@watanabe-zaidan.or.jp本件掲載担当:国際企画課国際学術係
As the details provided by The Watanabe Foundation are available only in Japanese, this English translation has been prepared by the Department of International Affairs for reference purposes only.
The Watanabe Foundation
FY2026 Application Guidelines
- 1. Outline
This grant provides financial support for graduate students and researchers in the fields of science, technology, and medicine who demonstrate a strong commitment to research at universities or advanced educational institutions overseas.
- 2. Application Period: Saturday, 1 November 2025 to Friday, 20 February 2026
- 3. Number of Grants: Approximately 15 applications
- 4. Grant Amount: ¥200,000 per month.
The total grant ranges from ¥1,200,000 up to a maximum of ¥2,000,000.
- 5. Eligibility
i. Applicants are required to start their overseas study between 1 April 2026 and 31 March 2027.
ii. The overseas study period must not exceed six months.
iii. Applicants who have already begun their overseas study are not eligible for this grant.
iv. Applicants must be graduate students, researchers, or academic staff affiliated with universities or academic institutions in Japan. Undergraduate students are not eligible.
However, undergraduates who have been accepted into a graduate program are eligible to apply.
v. Applicants must be Japanese nationals, 40 years of age or younger, who have already decided to conduct research abroad.
vi. Applicants must demonstrate a strong commitment to research at universities or advanced educational institutions abroad. After completing research under this grant, recipients are expected to contribute to society.
Ⅵ. Applicants must hold an excellent academic performance and be in need of financial support.
- 6. Application Process
i. Applicants are required to submit all necessary documents within the designated period using the website indicated below: syougakusinsei_7th.docx
ii. Please submit all required documents through the following website:
https://reg31.smp.ne.jp/regist/switch/00051c0006aGBiDuhj/email_check
- 7. Required Documents
i. Applicants are required to download and complete the application form before submission. Before submitting the application form, applicants should review the guidelines.
ii. Applicants are required to submit a headshot in PDF format.
iii. Research proposal: Applicants are required to download the research proposal form from the website.
iv. Academic transcript
v. An official language score of TOEFL iBT or IELTS.
vi. Proof of recent income. If applicants have no income, they are required to submit a Certificate of Tax Exemption.
vii. Letter of recommendation from a professor . The letter of recommendation must be provided by a professor and should include details about the applicant’s academic performance, research topic, character, and prospects.
viii. A letter of acceptance from the host institution.
- 8. Important Information
i. The application form and research proposal should each be completed within three A4 pages. However, if either document exceeds the three-page limit slightly, it will not affect the selection process.
ii. If applicants are unable to submit a letter of acceptance from the host institution, submitting a letter of invitation, including an email invitation, will also be acceptable for the selection process.
When submitting a letter of invitation, it should include details about the names of the host institution and the professor, and the research period.
iii. If an applicant changes their host institution, they must submit a statement of reason (no specific format required), a new research proposal, a letter of recommendation from a professor, and a new letter of acceptance.
If you have any questions, please contact the following:
TEL: 092-724-3605
E-mail: info@watanabe-zaidan.or.jp
-
(注1)部局確認が「必要」となっている場合は・・・
所属部局の担当者に応募予定であることを連絡し、必要な手続きを確認してください。
ただし、医学系研究科に所属している方は、部局確認が「必要」となっていなくても、応募を予定している場合は必ず担当係(総務課企画係)へ問い合わせてください。
(注2)総長(学長)推薦が必要な申請書類については・・・
公印押印箇所以外の総長(学長)名等を含む必要箇所を全て記載し、所属部局の担当者経由で申請してください。